2011. június 28., kedd

Rend a lelke mindennek

A múltkor már összefoglaltam a takarításhoz való viszonyomat. Most szépen apránként azt a módszert - illetve annak rám szabott részeit - szeretném bemutatni, ami nekem segített abban, hogy ezt a viszonyt megváltoztassam.

Hiába tudja az ember, hogy természetesen az egyetlen megoldás az, ha egyszerűen fogja magát és nekiáll takarítani, én mégis próbáltam valami olyan útmutatást és tippeket kapni, amik ezt a legbarátibb módon biztosítják. Nem is gondolnátok, hogy mennyi honlap foglalkozik a takarítás témájával! Így ismertem meg a flylady programot, amit el is kezdtem olvasgatni, de szerencsére hamar rátaláltam Via blogjára, aki lefordította és egy kicsit a magyar háziasszonyok szájízére szabta a programot. Maga a blog persze jóval több a flylady programnál, de a legtöbben ennek köszönhetően találnak rá. Nagyon szeretem olvasgatni, szinte napi pontossággal találok olyan témákat, amik engem is pont akkor nagyon foglalkoztatnak.

A flylady program csupa olyan "jelszóval" bír, amit én is a magaménak mondok az utóbbi években: kis lépésekben való haladás, rutinok kialakítása, rendszeresség, testreszabás. Hát én is pont erről beszélek, legyen szó étrendről, mozgásról, szépségápolásról és tessék, még takarításról is! A program részletesen leírja azokat a feladatokat, amiket érdemes napi szinten rutinná alakítani; nagy hangsúlyt kap a folyamatos lomtalanítás; a hét napjait beosztja aszerint, hogy pl. ma van a heti takarító nap, holnap szervezzünk családi programot, majd legyen egy olyan nap, amikor csak magadra figyelsz stb. A program 'zónázás' nevű része a legnagyobb falat számomra. Ennek a lényege az, hogy a ház helyiségeit csoportokba/zónákba sorolod és minden héten egy adott zónára összpontosítva egy kicsit alaposabban kitakarítod azt, megint csak odafigyelve arra, hogy apró lépésekben haladj. Nos, ez az ami nekem nem megy. Egy pici lakásban úgy gondolom nem lenne gond, de a mi házunkban (pedig nem palota, három szoba+nappali) azt érzem, hogy folyton takarítok, amikor zónázok. Márpedig pont ezt akarom elkerülni. Amikor meg megpróbáltam nem egy hónapba besűríteni a zónázást, azaz egy zónába csak egy-két helyiség tartozott, akkor meg úgy éreztem, hogy ez a takarítási gyakoriság nem elég: túl sokára értem oda újra az adott zónához. Szóval erről a részéről nem tudok nyilatkozni, de a program többi része óriási segítség számomra.

Most a napi rutinfeladatokat szeretném megosztani veletek. Ami számomra kulcsfontosságúnak bizonyult a rend fenntartása érdekében, az a hotspotolás és a 'mosogatófényesítés' címszóval ellátott esti mosogatás. A lényeg, hogy reggel úgy induljon a napom, hogy rendes körülmények közé érkezem meg. Ha eleve kupi van, akkor egyrészt rossz kedvem lesz és már reggel tele van a t*köm a takarítással; ha viszont rend van, akkor egyrészt jó kedvem lesz, másrészt inspirál arra, hogy meg is őrizzem ezt az állapotot.

Szóval ami számomra az első számú kulcstényező: minden este rendben hagyom ott az alsó szintet. Ennek az esti mosogatás elmaradhatatlan tartozéka: ha elmosogatok, és körülötte letörlöm a pultot, máris rend van a konyhában. A másik kötelező kör a hotspotolás. Nálunk a házban két kupira-hajlamos-terület, veszélyzóna, azaz hot spot létezik: a konyhapult déli oldala, valamint az étkező asztal. Ezekre kerülnek azok a cuccok (is), amiknek egyáltalán nem ott van a helye, de jobb híján kapásból odapakolja az egész család. Hot spot-nak tekintem még az előszobát is, ahol annyi a fél perces feladat, hogy a cipőket a helyére teszem, igény szerint felsöprök. A hotspotolás tehát azt jelenti a gyakorlatban, hogy ezeket a kritikus területeket a nap folyamán, de különösen esténként rendbe rakom, és ezzel már csírájában elfojtom a kupi kezdetének a lehetőségét. Ezzel biztosítom is az általános rend érzetét az alsó lakószinten, hiszen ezen kívül a fiúk játékait és a kanapé párnáit kell elrendezni.

Az én testre szabott napi rutinfeladataim tehát a következők:

Morning routine:

  • beágyazok
  • kiszellőztetem a szobákat
  • megnézem, hogy van-e mosnivaló és amennyiben szükséges, el is indítok egy mosást
  • hotspotolás
  • ebéd után felsöpröm a konyhát és az étkező asztal környékét 
  • letörlöm az asztalt és a kisfiam etetőszékét
  • főzés közben és után elpakolok és elmosogatok
  • a nap folyamán 10-15 percet szánok az igény szerinti pakolászásra, lomtalanításra, takarításra

Before bed routine:

  • elmosogatok és egyúttal a pultot is letörlöm
  • a fürdőszobát a fürdés után rendbe rakom - vizet leengedem, játékokat kiveszem, törölközőket kiterítem, szennyest a szennyes-tartóba, tiszta ruhákat a helyére
  • hotspotolás
  • az alsó szintet rendbe rakom - természetesen nem takarítok, de ne legyen szétszórva semmi a földön, kanapén

A lényeg, hogy másnap rendes fürdőszoba és alsó szint (konyha, étkező, nappali) fogadjon: ez legyen a nap nyitóképe, és így ez lesz a zárókép is.

3 megjegyzés:

  1. Hű, ez nagyon hasznos bejegyzés volt! Nálam sehogyan sem akar összejönni a takarítási rutin kialakítása. Az a gond, hogy mire az ember belerázódik, update-elni kell az egész rendszert, mert - mivel családban élünk - minden folyton változik körülöttünk. Most, hogy szünidő van, nálunk a gyerkőcök sokszor tovább vannak ébren, mint mi, és bizony borítják a rendet még éjjel is: tévéznek a kanapén, megéheznek, megszomjaznak, zuhanyoznak...
    A pozitív része az lenne, hogy vannak már akkorák, hogy bevonjam őket a napi feladatokba, de ebben nagyon gyenge vagyok, mert:
    1. konkrét utasításokat kell nekik adni, ami azt jelenti, hogy mire elmagyarázom, annyi idő alatt el is készülök a munkával
    2. tessék-lássék módon állnak hozzá, így nem vagyok elégedett a végeredménnyel. Ha ezt szóvá teszem, elkedvetlenítem őket.

    Szóval, nem könnyű, főként fiús anyaként nem az. :) Ettől függetlenül, nem adom fel, és tervezek én is valami táblázatos napirendet, amin személyre szabottan megjelölöm a feladatokat.

    VálaszTörlés
  2. Hát igen, én is előre félek a tinikori kupiktól :)
    Mindenesetre olvasgasd Via blogját is, mert nagyon hasznos!

    VálaszTörlés
  3. Tegnap alaposan beleástam magam a témába - és az Urban:Eve blogba - és igazat kell, hogy adjak neked. Ez a zónázás ilyen formában szerintem se működik mindenkinél-nálunk is kevés a rend fenntartásához. A zónázás ötlete nagyon tetszik, de azt hiszem, én úgy fogom csinálni, hogy a zónákat a hét napjaira osztom be: 5 zónát az 5 hétköznapra. Minden nap rászánok egy órácskát egy-egy zónára, plusz pénteken ehhez jön még a heti egy órás nagytakarítás.
    A mosogatófényesítés viszont pompás ötlet! Igaz, hogy nekem így elsőre hideg zsíroldóval kellett nekiugranom, mert mondhatni, nagymamakorú a drága és megszoktam, hogy veszített egykori ragyogásából, de most szebb lett, mint újkorában. Köszi a tippet! :)

    VálaszTörlés