2011. június 17., péntek

Reggelizz úgy, mint egy király!

Tökéletesen egyetértek a fenti mondással, és persze a folytatásával is. Számomra a reggeli a nap legfontosabb étkezése. Szeretek bőségesen reggelizni, ha nem is pukkanásig teletömni a hasam, de úgy igazán jól lakni. Most speciális helyzetben vagyok, mivel itthon vagyok a kisfiaimmal, így van időm minden reggel kényelmesen rákészülni a reggelire és szépen tálalva elfogyasztani azt. Viszont amikor dolgozni/suliba jártam, korán keltem, siettem, akkor is valamit ennem és innom kellett, anélkül a legnagyobb kapkodás közepette sem tudtam elindulni otthonról.


A reggeli, mint egy motor beindítja a tested és kizökkenti a szervezeted az éjszakai "böjt üzemmódból". Az angol 'breakfast' szó jelentése is erre utal: break - megszakít, fast - böjt, koplalás. Sokan esküsznek a délelőtt csak gyümölcs fogyasztására, nálam ez szóba sem jön. Amikor az esküvőm előtt a 90 napos diétát csináltam (egyébként eredményesen), a legnehezebb a gyümölcs-reggeli betartása volt. Nagyon hiányzott egy "normális" reggeli, ami beindítja az anyagcseréd, beállítja a vércukorszinted, fizikailag és szellemileg is felkészít a napra. Reggelire a legideálisabbnak a teljes kiőrlésű gabona, sovány tejtermék és friss gyümölcs kombinációját tartják. A bőséges folyadék fogyasztása szintén elengedhetetlen különösen a délelőtti időszakban, mivel a szervezet ilyenkor aktívabb, fokozott az anyagcsere is, és a bőséges folyadékfogyasztás segít kiválasztani az anyagcsere-mérgeket is. Én minden reggel egy nagy pohár vízzel indítom a napot, még reggeli előtt; és valóban megfigyeltem, hogy ösztönösen délelőtt iszom a legtöbbet.

Valami oknál fogva én az édes ízeket kívánom reggel, sőt imádok hűtőhideg csokit enni reggel (ezt a szokást már jó ideje beszüntettem). Nagyon szeretek reggelire péksüteményt enni. A legnagyobb kedvenc az igazi vajjal megkent kakaós kalács tejeskávéval vagy meleg kakaóval. (Érdekes, hogy néhány ételhez egyáltalán nem mindegy, hogy mit iszom. Például májkrémes kenyérhez és bundás kenyérhez csak teát tudok elképzelni, vajas lekváros kenyérhez csak hideg tejet). Már említettem, hogy a változatosság az egyik legfontosabb célom az étrend kialakításában. Az egyik leglátványosabb változást ezen a téren a reggelik esetében sikerült elérnem - valószínű azért, mert ez volt a legegyhangúbb étkezés a nap folyamán, szóval ezen volt a legkönnyebb változtatni. Jellemzően az alábbi ételeket szoktam ill. célzom reggelire fogyasztani:

Zabkása: ez egy külön posztot érdemel, most csak annyit elöljáróban, hogy akárhol is kutakodtam egészséges reggelik témában, a zabkása mindenhol a legjobbak között szerepelt

Müzli zabpehelyből, olajos magvakkal és friss gyümölccsel, tejjel: szintén nagy kedvenc; én általában sült zabpelyhet (ennek a receptjét is szolgáltatom majd) szoktam összekeverni lenmaggal, tökmaggal, napraforgómaggal, mandulával, mogyoróval, aszalt áfonyával, friss banánnal és mindezt nyakon öntöm hideg tejjel (sem meleg tejjel, sem gyümölcslével nem tudom elképzelni).

Teljes kiőrlésű kenyér alapon a következők:

  • pulykamell/csirkemell sonka, sajt, paprika, paradicsom, kígyóuborka, retek
  • májkrémes kenyér
  • tojáskrémes kenyér
  • körözött/túrókrémes kenyér
  • pirítós formájában lekvárral vagy mézzel
  • bundás kenyér (bár ehhez fehér kenyér az igazi)

Abonett: Béres Alexandra étrendjében állandó szereplője a reggeliknek, próbálom ezt is minél inkább beilleszteni a menübe.

Amerikai palacsinta nagyrészt teljes kiőrlésű lisztből, lekvárral: a fiúk kedvence, fix hétvégi reggeli

Muffin: szintén Béres Alexandra étrendjében van egy nagyon szimpatikus recept, amit még mindig nem sikerült kipróbálnom, de biztos vagyok benne, hogy állandó szereplője lesz a reggeliknek. Egyéb muffinokat is szoktam reggelire fogyasztani (bár valami miatt inkább a téli időszak slágere), próbálom minél egészségesebb verzióban elkészíteni

Tojás a legkülönbözőbb módokon elkészítve: omlett, rántotta, tükörtojás, buggyantott tojás - sajnos tojást reggel nem szoktam enni, pedig ideális reggeli alapanyagként van számon tartva, de a jövőben próbálom ezzel is változatosabbá tenni a reggeli menüt

Ivójoghurt, kefír kiflivel: szintén nagy kedvenc, amit úgy próbálok majd még egészségesebbé tenni, hogy én magam sütöm a kiflit nagyrészt teljes kiőrlésű liszt felhasználásával

Turmix: tej, gyümölcs, zabpehely felhasználásával tökéletes reggeli, főleg kapkodós reggeleken, hiszen minden hozzávalót beledobálsz a turmixba, és ezt felhörpintve a bűvös gabona-tejtermék-gyümölcs kombinációt meg is kaptad. Ez a téma szintén majd egy külön posztot érdemel, ugyanis gyűjtöm a legjobb és leghasználhatóbb recepteket, amiket próba után közzé is teszek. Addig is egy klasszikus kedvenc: tej, túró, zabpehely, korpa, banán, méz. Gyakori uzsonna a fiúknak, isteni!

Melegszendvics: akkor szoktam ezt enni, amikor előző este ez volt a fiúk vacsorája és én olyan hős voltam, hogy akkor ellenálltam neki mondván, hogy holnap reggel én is ehetek

Reggeli italok: tejes kávé; tej és kakaó hidegen vagy melegen; tea; karamellás tej, amit már hónapok óta tervezek készíteni, mert gyerekkorom egyik kedvence volt

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése