2011. július 13., szerda

Heti gyors takarítás

A napi rendfenntartó rutinomról már írtam korábban, most a heti gyors takarítás (weekly homeblessing hour - olyan szép neve van :)) különböző fázisait szeretném bemutatni. A flylady program nagy hangsúlyt fektet a testreszabásra. A heti takarításnál ezt én nagyban alkalmaztam, de igazából hiába formáltam, alakítottam a saját otthonomnak, a saját igényeimnek és a saját időkeretemnek megfelelően, hogy miből is álljon a heti gyors takarítás, nem sikerült egy egységes feladatsort összeállítanom. Úgy döntöttem, hogy lesz egy minimum terv, amit minden héten teljesítenem kell, az ezen felül elvégzett feladatok pedig igény/idő/kedv szerint alakulnak.

Az eredeti programból az ágyneműcserét, a magazinok és újságok szanálását, tükrök és ajtók letörlését teljesen feleslegesnek tartottam. Nekem erre nincs igényem, hogy mindezek heti rendszerességgel el legyenek végezve. Ágyneműt alapesetben havonta szoktam cserélni. Minden este fürdünk, napközben nem használjuk, így sokszor még az öblítő illatát is frissnek érzem akár még egy-két hét után is. Persze előfordul, hogy úgy ítélem meg, hogy most ráférne, hogy előbb cseréljek, főleg a nyári időszakban, de ez nagyon ritka. A Kisebbik hálózsákban alszik egy lepedőn, amit hetente cserélek; a Nagyobbiknak a párnahuzatát szintén hetente lecserélem, de a lepedő és a takaróhuzat is igény szerint megy, ami kb. két hetet bír ki, nála a négy hét szóba sem jön. Valószínű arról van szó, hogy fél elalváskor (pedig nyitva az ajtó és a folyosón ég a villany), és úgy betakarózik nyakig, hogy nagyon beizzad. Magazint, ha van is néhány, nem szanálok hetente, az ajtókat meg pláne nem törlöm le minden héten. Igazából csak a szezonális nagytakarításkor, azaz évente kétszer, meg persze igény szerint.

Ami számomra a legfontosabb, az a porszívózás az egész házban (de különösen az alsó szinten) és a fürdőszoba ill. WC kitakarítása. Ezeknek minden héten meg kell történniük, ez az alap. Van, hogy más nem is fér bele és ennyi a heti gyors takarítás, de még így is közel egy órás program. Egy alap fürdőtakarítás 15-20 perc, az egész ház alapos felporszívózása 35-40. Így ha tartom magam ahhoz, hogy ne lépjem túl az egy órás időkeretet, akkor más nem is fér bele. Sokszor egyébként nem is érzem szükségét másnak, hiszen a napi rutinoknak köszönhetően alapvetően rendben van a ház. A konyha és az előszoba ennek köszönhetően nem is kell, hogy kitüntetett figyelmet kapjon heti rendszerességgel, mert azok eleve vállalhatóak napi szinten. A flylady program napi rutinja egyébként a fürdőszobára is kitér, éppen ezért nem is szerepel az eredeti heti gyors takarításban. Mivel nálam a napi rutin a fürdőben ilyen formában, napi szinten nem működött, így alaposabb takarításra csak hetente kerül sor.

A heti gyors alaptakarítás tehát így néz ki:

  • Porszívózás az egész házban: Én ezt kisgyerekes anyukaként csak alaposan tudom elképzelni, az nem megy, hogy 'csak ott, ahol a papok táncolnak'. Biztos meglennék így fele annyi idő alatt, de nekem be kell nyúlnom a kanapé alá és az egyéb eldugott helyekre is, egyrészt mert így szeretem, másrészt a játékok, kisautók után napi szinten kell csúszni-mászni az ilyen helyeken is (a Kicsi meg egyébként is fél a szöszöktől :)). Szóval a porszívózáson nem tudok és nem is akarok időt spórolni.
  • Fürdőszoba takarítás: Ennek viszont már vannak fokozatai.
    • A leggyorsabb - ami az alaptakarítás kötelező része - úgy néz ki, hogy kimosom a mosdót, kádat, zuhanyzót, WC-t; letörölgetek a kád és a mosdó körül; letörölgetem a tükröt; hozok WC-papírt; kicserélem/kimosom a fogmosó poharakat; kicserélem a törölközőket; felporszívózok és ahol szükséges feltörlök. Ide tartozik a földszinti kis mosdó kitakarítása is, ami annyiból áll, hogy WC és mosdó kimosása, törölköző-csere, WC-papír feltöltés, felporszívózás, feltörlés.
    • Egy fokkal alaposabb (erre nem kerül kötelezően minden héten sor, de azért általában igen), amikor teljesen felmosom az egész fürdőt ill. WC-t.
    • A következő fokozat pedig már a fullos verzió (nem számítva a szezonális nagytakarítást), ilyenkor lepakolok a polcról és letörölgetek, valamint kipakolom a kis szekrényt is és azt is rendbe rakom, kitörölgetem.
  • A fent már részletezett ágynemű csere (a fiúké) is a heti gyors alaptakarítás része

Ennyi. Ezt az alap gyors takarítást minden héten elvégzem. Számomra ezek a legfontosabbak. Ezen kívül létezik még egy olyan takarítás, amit nevezhetnék alap+ takarításnak, amire változó, hogy mikor kerül sor. Előfordul, hogy úgy jön ki, hogy akár minden héten szánok rá időt, de olyan is, hogy bizonyos elemeire havonta kerül csak sor. Ez tulajdonképpen a flylady-s zónázás rendszertelen és béna verziója, de nekem csak erre van időm és energiám, erről majd egy következő posztban írok.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése