2011. július 24., vasárnap

Mindentudó csíkos mappa

Az utóbbi napokban előtérbe került a család körüli tervezés-szervezés-napirend kérdése. Amióta a fiúk megszülettek, a híresen jó memóriámnak annyi lett, azóta listák nélkül nem tudok létezni. Korábban is egy helyen tartottam a különféle papírokat, cetliket, szóval nem okozott gondot a keresgélésük, de igazán rend, a flylady-nek köszönhetően van a listáim között.

A flylady program a hét napjaihoz is külön feladatokat rendel (arról, hogy én hogyan alkalmazom ezeket, majd egy későbbi posztban szeretnék írni). Amiről most írok, az a kis mindentudó csíkos mappánk, ami a flylady-s napi feladatokat is szépen rendszerezi. Via kontrollmappája adta az ötletet egy saját mappa kialakításához. A mappa technikailag ugyanúgy néz ki, mint ez a kontrollmappa, tehát genothermekbe elrendezett és lefűzött listák rendszere.

  • A mappa lelke a naptáram. Ez igazából már nem is mappában található, hanem kiköltözött a hűtő ajtajára. A netről töltöttem le egyrészt egy egész éves naptárat, valamint egy havi lebontásban látható részletes naptárat. Egy-egy hónapnak egy egész fektetett A4-es lap jut, és nagy rubrikák biztosítják, hogy én magam is beírogassam a fontos dátumokat, elintéznivalókat. A családi születés- és névnapokat, valamint a munkaszüneti napokat, oviszünetet jó előre egész évre bejelöltem az egyes lapokon. Az aktuális hónap kinn van a hűtő ajtaján, az év többi hónapja pedig lefűzve a mappában. Beírom a könyvtári könyvek lejárati határidejét, ovis programokat, családi programokat, a tanácsadás időpontját, stb., szóval rendkívül hasznos a család életében. Legutóbb a nyaralás előtti napokban vettem nagy hasznát, amikor betábláztam 2-3 napra korábbra, hogy mikor fogok mosni, vasalni, takarítani, pakolni, barnításra menni, szendvicset készíteni, stb. Karácsony előtti időszakban szintén különösen hasznos.
  • Az én mappám is tartalmaz egy személyes adatokat tartalmazó papírt szükség esetére.
  • Tartalmaz egy lapot a helyi boltok, gyógyszertárak, posta stb. nyitvatartási idejével; az háziorvosok, és a gyerekorvos rendelési idejével. 
  • Van egy fontos telefonszámokat is tartalmazó mappa (bár ez csak a rend kedvéért, használni nem használom, mert minden benne van a telefonban). 
  • Heti menüt már régóta írok, ennek első lépése az volt, hogy összegyűjtöttem az összes számunkra szóba jöhető hideg/meleg ételt, reggeli/ebéd/uzsonna/vacsora-lehetőségeket és erről válogatva egy hétre előre összeírom a menüt. Ez az utóbbi időben problémásabb, hiszen én (bár általában csak) vacsorára más eszem, így két verziót kell kitalálni. Sokszor még úgy is nehéz, hogy ott van előttem az összes lehetőség. 
  • Bevásárló listát a menü megírása után szoktam írni. Ez nem a mappában található, mivel naponta akár többször is bővül a lista, de van egy fix helye, és mindig kéznél van.
  • Tartalmaz még a mappa egy 'tartozások' papírt is, mivel mi a tesómékkal sokszor vásárolunk be egymásnak, van egy csomó közös költségünk, szóval ezt is nyilván kell tartani. A naptár mellett ez a másik leggyakrabban használt és leghasznosabb dokumentum.
  • Van egy olyan papír, amire azokat a dolgokat írom fel gyorsan, amit a fiúk babanaplójába be szeretnék írni.
  • Van egy papír, ami az elintéznivalókat tartalmazza. Most éppen erre a területre koncentrálok és próbálok minél több tételt kipipálni róla. Itt jelenleg olyan tételek szerepelnek, hogy: a Kicsit átköltöztetni a Nagyhoz (tegnap megtörtént); számítógépen 'rendet rakni' (sajnos nem mostanában fog megtörténni, pedig már kb. egy éve itt van a listán); a Kicsit megtanítani pohárból inni (még a bölcsi előtt); a Nagyobbik nadrágjait megfoltozni (tegnap megtörtént, nem is tudtam, hogy létezik rávasalható folt, remélem a mosást is bírja majd); fogászatra elmenni (nagyon aktuális); írni a babanaplóba; képeket rakni a falra (képek már vannak, majd kereteket kell beszerezni); virágágyást kialakítani (remélem ősszel összejön); a receptes füzetet megírni (már kb. két éve kaptam egy szép receptes füzetet és abba már elkezdtem átírni az ideiglenes füzetből a dolgokat, de még nagyon az elején tartok); fényképeket albumba rakni (tegnap végre megtörtént); személyi igazolványt meghosszabbítani. 
  • Van egy olyan papír, ahol az ajándékötletek írom össze. Ha eszembe jut valami, vagy hallok egy elszólást, akkor azt felírom ide.
  • Van egy 'IKEA' címmel ellátott lapom is, ahol szintén gyűlnek a megvenni tervezett tételek. 
  • Van emellett egy lakásdekorációs papírom is, ahova ezzel kapcsolatos ötletek kerülnek, IKEA-katalógus nézegetés közben különösen hasznos ez a jegyzet. 
  • Van egy nyaralási listám, egy fürdőzős és egy sima utazásos/programos listám, így nem marad itthon semmi még akkor sem, ha hirtelen ötlettől vezérelve fél óra múlva indulunk.
  • Van egy olyan papírom is, ami az helyi iskola csengetési rendjét tartalmazza, így tudom, hogy mikor hívhatom anyukámat a munkahelyén, hogy ne zavarjam óra közben.
  • Van helyi járat- valamint helyközi buszmenetrend is.
  • Ezek a fenti listák korábban is léteztek, de nem ilyen szép összeszedett formában. Ezeken kívül most már (mióta ismerem a flylady-t) nekem is van egy ház karban/rendben tartós listám is. Van egy napi rutinokat tartalmazó lista, egy heti takarítós lista és egy szezonális nagytakarítós lista, amiből havi szinten is szoktam csemegézni, hogy mit kell elvégezni a házban. 

A fontos iratokat szépen feliratozott irattartókban gyűjtjük, külön az én személyes papírjaim, a férjem személyes papírjai, gyerekek papírjai, az autó papírjai, a ház papírjai, különböző bankok papírjai, számlák, jótállások/garanciák, stb. Kb. 10-15 ilyen papírpapucsunk van. Ezen kívül a konyhában van egy rekeszes irattartó, valamint egy irattartós fonott kosárka, ahol a beérkező iratokat gyűjtjük, majd a heti/havi takarításkor kerülnek a végleges helyükre.

1 megjegyzés:

  1. Azt a mindenit! Ez nagyon komoly! Van mit tanulnom tőled, az már biztos. Ehhez képes én egy csélcsap, szeleburdi kisasszony vagyok. :)
    Nagyon jó tippeket adtál. Nálunk az a gond, hogy még sok minden hiányzik (bútorok), így csomó mindennek csak ideiglenes helye van. Rakosgatom őket ide-oda, aztán a briliáns elmémmel már azt sem tudom, mi hol van. :S

    VálaszTörlés